Kinderboeken voor boekenkinderen

Astrid Lindgren is mijn idool. Ik had nog net geen poster van haar op mijn kamer hangen vroeger, maar ik heb haar wel een brief geschreven en ik hield een plakboek bij van alles wat er over haar werd gepubliceerd. Alles om inspiratie op te doen voor mijn eigen schrijverscarrière. Ik wilde namelijk schrijfster worden (eigenlijk wil ik dit nog steeds!), maar uiteindelijk lijkt “lezer” beter bij mij te passen. Het is in elk geval zo gelopen… Gelukkig heb ik boekenkinderen gekregen, of ik heb ze gewoon zó geïndoctrineerd dat ze wel van letters moeten houden. Voorlezen is namelijk één van mijn lievelingsbezigheden, tot groot geluk van de kinderen. 

prentenboeken

ACHTERGRONDKENNIS

Tijdens mijn studie Nederlands heb ik zoveel mogelijk keuzevakken over kinder- en jeugdliteratuur gevolgd, om ook wat over de theorie achter al de verhalen te leren. Maar als moeder geniet ik alleen maar van de boeken, en vergeet ik alle vakkennis als ik samen met de Vosjes wegdroom in de verhalen.

Voor de ontwikkeling van een kind is lezen erg belangrijk. Voor lezen is namelijk het hele brein nodig: de waarneming, de taal, het redeneren, het geheugen de aandacht en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken. Ook prikkelt lezen de verbeeldingskracht: je kunt je echt helemaal verliezen in een verhaal en je eigen film erover maken in je hoofd. Of plaatjes, zoals S. zegt. De emotionele verwerking speelt hierin ook een belangrijke rol. Wanneer het verhaal je aanspreekt, voel je er iets bij. Soms angst, vaak spanning, vertedering, een warm gevoel.

Er zijn tegenwoordig zoveel middelen om geëntertaind te worden, alleen zijn deze vormen van moderne media vaak kort, vluchtig en onrustig. Het lezen van een boek geeft rust en verdieping, waardoor ook het concentratievermogen ontwikkeld kan worden. En aangezien de meerderheid in dit gezin nog niet zelf kan lezen (of in elk geval nog geen heel boek) maak ik de kinderen vast warm voor boeken door ze eindeloos, eindeloos voor te lezen.

NOSTALGIE

Aangezien ik nogal nostalgisch ben ingesteld, heb ik soms de neiging om vast te houden aan de boeken die ik zelf als kind las. Ik wil dat mijn kinderen ook smullen van die verhalen, wegdromen bij de sprookjes en griezelen van de spannende vertelsels. Een werkpunt voor mezelf is dan ook om open te blijven staan voor nieuwe titels die verschijnen, want er wordt nog zoveel moois gepubliceerd.

Van de nieuwste jeugdliteratuur ben ik niet meer zo goed op de hoogte, maar er beland wel geregeld een nieuw prentenboek in mijn winkelmandje. Soms zelfs van een boek dat mijn kinderen absoluut niet interessant vinden… Maar hee, ik ben toch ook nog een kind?!

KLASSIEKERS

“Ken je klassiekers” vind ik ook gelden voor kinderboeken. Ik persoonlijk vind het belangrijk dat de kinderen (een deel van) het oeuvre leren kennen van Grote Namen zoals Astrid Lindgren, Annie M.G. Schmidt, Roald Dahl, Paul Biegel en andere Groten. Daarnaast zijn er ook een paar boeken die we gewoon onmogelijk kunnen overslaan, zoals o.a. Kleine Sjang, Alle verhalen van Kikker en Pad, De wind in de wilgen, Paulus de Boskabouter en Nils Holgersson. En vele, vele andere.

Daarnaast heb ik een zwak voor de “typische Steinerschool boeken” met de zachte tekeningen en de geromantiseerde kleuterwereld. Het zal wel een overblijfsel zijn uit mijn eigen jeugd, ik zei toch al dat ik nostalgisch ben aangelegd?

In elk geval wil ik graag een basisvracht aan verhalen meegeven die in onze cultuur toch een grote rol spelen. Ik beschouw het als cultureel erfgoed, en dat wil ik ze meegeven.

KEUZEVERSCHILLEN

En wat kiezen de jongens, als ze de vrije hand hebben in de bibliotheek?
Informatieboeken. Feiten over treinen, graafmachines, recycling, tijgers, vliegtuigen, glas, de aarde, het lichaam, de Titanic, ruimtevaart en schepen. Ze houden van encyclopedie’s met bizarre weetjes en lijstjes met de grootste, sterkste, zwaarste, snelste, kleinste, stoerste en oudste … . Ze willen worden voorgelezen uit een infoboek om vervolgens het gesprek aan te gaan over allerlei technische wetenswaardigheden. Dat is het moment waarop ik afhaak met lezen en ze doorstuur naar hun papa.

Niet dat ik niet technisch ben aangelegd (heus wel een beetje), maar vlak voor het slapengaan wil ik hen laten ontspannen en zich laten verliezen in een verhaal. Daarmee is het verschil tussen papa en mama nog maar eens bevestigd, maar dat wij een retro-gezin zijn is ook al geen geheim meer.

Vanaf nu zal ik maandelijks schrijven over de favoriete kinderboeken van mijn kinderen, en stiekem ook die van mezelf.

Welke kinderboeken lezen jullie kinderen graag? En jijzelf? En wie heeft hierover het laatste woord?

Comments

comments

2 comments on “Kinderboeken voor boekenkinderen

  1. Nog geen kids hier, maar zelf ben ik ook grote fan van de klassiekers! Gelukkig spaarden mijn ouders alle kinderboeken, en staan die mooi te wachten op toekomstige kinderhandjes 😉

    Mijn échte favoriet is en blijft ‘Het rode kippetje’ van Max Velthuijs. Een aanrader!

    1. Oh ja, dat is zeker een topper! We hebben hem zelf niet, maar gelukkig is de bibliotheek vlakbij 🙂

      En de prentenboeken van op de foto, dat is mijn eigen collectie. De kinderen hebben een eigen boekenkast waar ze naar hartelust boeken uit mogen pakken, maar ik ben zuinig om mijn eigen, oude exemplaren. Die zijn er enkel om voorgelezen te worden… voorlopig.

Comments are closed.