Elektrische bakfiets

Wij hebben een elektrische bakfiets. Of eigenlijk ik, zodat ik alle kinderen tegelijk kan vervoeren. Mijn fiets is mijn vrijheid – al voelt die vrijheid soms als een enorme hoosbui op mijn kop en drie ruziënde kinderen in de bak. Elektrische fietsen zijn allang niet meer alleen om oma’s aan de top te krijgen, maar juist om mama’s niet te laten instorten.

elektrische bakfiets

 

BAKFIETS

Toen ik zwanger was van nummer twee hebben we een tweedehands bakfiets gekocht, en ongeveer tegelijk ons huidige huis. We hadden nog overwogen om de stad te verlaten, maar we hebben voor- en nadelen van het buitenleven tegen elkaar uitgezet en hebben toen besloten dat de waarde van overal-naar-toe-kunnen-met-de-fiets voor ons doorslaggevend was om in de stad te blijven wonen. Vandaar die bakfiets, dus.

We zijn toen verhuisd, ik ben bevallen, en ik heb gefietst, gefietst, gefietst, …, en toen was ik zwanger van nummer drie. En ik was moe. En zwaar. En zooooo moe. En plots was daar het idee om onze bakfiets te laten ombouwen tot een elektrisch exemplaar. Die mogelijkheid bestond inmiddels, en ik had ondertussen wel bewezen dat ik bakfietsproof was. Wilde ik het fietsen nog aangenaam houden voor mezelf, dan leek dat een goede optie.

Na een hoop gereken bleek echter dat ombouwen toch de moeite van de investering niet zou zijn. En toen, met een knoop in de maag en 12x slikken, hebben we een spiksplinternieuwe elektrische bakfiets gekocht. Hopsakidee!

AUTO

Op de zaterdag voor kerst 2012 – terwijl half Vlaanderen zich nog naar de winkel repte om massa’s kerstcadeaus te kopen – hebben wij het gemiddelde bedrag aan elektronische betalingen flink opgedreven door de aankoop van deze fiets.

En hard dat ik kan fietsen! Eigenlijk weet ik niet hoe hard precies (ik aas nog op een kilometerteller!), maar het gaat wel snel. En vooral: het kost nauwelijks energie. Ik voel me soms net alsof ik in een fitnisszaal op zo’n fiets aan het racen ben: de pedalen keihard laten rondgaan maar geen kracht hoeven zetten. Vanaf welke snelheid zou een rijbewijs eigenlijk verplicht zijn? Want ik geloof niet dat ik me daar nog mee bezig ga houden, nu ik mijn rode racer heb.

Meneer V. zag het net iets anders en heeft daar op diezelfde zaterdag op ingespeeld door een nieuwe auto te kopen. Of ja, krijgen van de baas eigenlijk. Met die aankoop heb ik me verder niet bemoeid. Mijn enige wensen waren dat hij niet grijs zou zijn en schuifdeuren zou hebben.

De keus is gevallen op een grijze Ford S-max met gewone portieren.

Ach, ieder zijn ding. Uiteindelijk komt het allemaal ten goede aan heel het gezin. En aan de chaffeurs van de transportmiddelen – en ik ben allang blij dat Meneer V. wel een grote auto heeft gekozen.

VERVANGING

In de winkel waar we de fiets kochten, op internet, in reclames, overal wordt de elektrische bakfiets voorgesteld als goedkoop en milieuvriendelijk alternatief voor de (tweede) auto. En inderdaad, eens je de fiets hebt aangeschaft heb je er nauwelijks meer kosten aan, in tegenstelling tot een auto. Wij laten de fiets jaarlijk onderhouden en we hebben natuurlijk de accu opladen, maar dat is in de verste verte niet te vergelijken met wat je voor een auto jaarlijks moet betalen.

Alleen, als we deze elektrische bakfiets niet hadden gekocht, dan zou ik gewoon blijven verder rijden met de oude bakfiets. Dan hadden we geen investering hoeven doen, hadden we het milieu niet zwaarder belast, en zou ik precies hetzelfde hebben gedaan als ik nu doe: fietsen met alle kinderen in de bak.

Deze rijkpraterij gaat dus helemaal niet op voor ons. Wij zijn helemaal nooit van plan geweest om een tweede auto te kopen. Of om die van Meneer V. weg te doen (die hadden we pas een paar uur daarvoor gekocht!). Dus heel de redenering dat het zo’n grote besparing is valt hier weg. Het is voor ons dikke luxe, en de fiets vervangt enkel de gewone bakfiets die we hiervoor hadden. Een elektrische bakfiets is inderdaad stukken goedkoper dan een wagen, maar ook vooral véél duurder dan een gewone bakfiets.

DUUR

Ja, een elektrische bakfiets kost veel geld. Heel veel geld. Maar met een kleine erfenis hebben we het ons toch kunnen permitteren en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Sterker nog, waarom zou ik ‘m ooit wegdoen?

Er zal een tijd komen dat ik geen kinderen meer vervoer, maar dan hebben we altijd nog de boodschappen, bouwmaterialen en de kerstboom die naar huis moeten worden getransporteerd. Of een fiets met een lekke band. Of een kind dat nét iets teveel gedronken heeft op zijn/haar studentenfeestje…

Altijd handig, zo’n multifunctionele fiets.

Ben jij een (bak-)fietser of een autorijder? En vind je een elektrische bakfiets luxe nonsens of gewoon een handig hulpmiddel?

Comments

comments

4 comments on “Elektrische bakfiets

  1. Oh jee, dat is wel veel tegenslag! Gestolen en dan ook nog een paar keer pech… Hier gelukkig nog niks ernstig voorgehad. Ik heb er al moeite mee als ik de fiets voor 1 dag onderhoud naar de fietsenmaker moet brengen. Dat krijg ik al nauwelijks georganiseerd!

    Van welk merk is jullie bakfiets? Want blijkbaar zit er een groot kwaliteitsverschil in de merken, en de batterijen. Of anders misschien eens laten nakijken? Want als je zo’n grote aankoop doet zou je toch mogen verwachten dat je er ook optimaal gebruik van zou kunnen maken!

    Succes met de bakfiets en knap dat jullie het helemaal zonder auto doen!

  2. Hier nog een bakfietser, vaak met twee kindjes erin. Nadat de niet elektrische in 2013 gestolen werd kochten we ook een elektrische, maar de batterij is lang zo goed niet als wat jij beschrijft. Ik denk dat we een exemplaar hebben dat gemaakt werd op een verstrooid moment of zo 😉 De batterij geeft wel nog wat ondersteuning, maar bergop lijkt die hulp eerder psychisch (zo van allez komaan, verdertrappen nu, je gaat toch niet opgeven terwijl je élektrisch aan het fietsen bent…) dan echt fysiek veel verschil te maken. Tot ik die hulp durf af te zetten, dan ga ik bijna achterwaarts terug die heuvels af 😉

    Bij ons is de bakfiets wel het alternatief voor een auto. Zonder bakfiets zouden zoveel dingen zoveel moeilijker te organiseren zijn, dat ons autoloos leventje in gevaar zou komen. We hebben al enkele keren bakfietspech gehad en enkele weken zonder gezeten, dan merkten we echt hoe afhankelijk we zijn van ons bakkie.

  3. Gaat jouw batterij nog goed mee? Ik fiets dagelijk een dikke 50 kilometer met mijn elektrische fiets (zonder bak) en laad nu iedere dag op. Ik heb de fiets wel nog maar van eind juni. Ik ben benieuwd wanneer ik mijn batterij zal moeten vervangen. Ik ben dus een (elektrische) fietser. 🙂

    1. Ik maak vooral stadskilometers, dus dat is wel heel anders dan zo’n lange ritten per dag. Laatst had ik het met de fietsenmaker over de batterij, en hij zei dat er twee redenen zijn waarom een batterij steeds vaker moet worden opgeladen:

      – de banden worden niet genoeg opgepompt. 1x per week is echt geen overbodige luxe.(zeker bij jouw afstanden)
      – mensen raken gewend aan de hoogste stand van de trapondersteuning en zetten die meestal op te hoge stand. De motor volluit zetten kost 4x meer vermogen dan één stand lager, terwijl het verschil in ondersteuning helemaal niet zo groot is.
      Hier heb ik mezelf ook ook betrapt: ik zette ‘m meestal op 5 (hoogste stand) en moest toen heel vaak opladen. Nu zet ik ‘m op 3 als ik zonder kinderen fiets, en 4 als ik er minimaal 2/3 kinderen mee heb. En eigenlijk gaat dat ook prima.

      Misschien anders toch eens langs de fietsenmaker gaan, want met zo’n nieuwe batterij is elke dag opladen toch wel heel veel!

Comments are closed.