Blue Monday & The Green Happiness

Toen ik opzocht wanneer het precies Blue Monday is, kwam ik ongeveer alle maandagen in januari tegen – maar welke zou het deprimerendste zijn? Het zal wel komen door het verschil tot wanneer mensen hun goede voornemens volhouden zeker? Niet dat ik die van mij vandaag opgeef; geen Blue Monday voor mij vandaag. Ik volg immers The Green Happiness 🙂

En zelfs als ik vandaag depressief zou zijn, dan kan ik altijd nog herkansen bij het begin van mijn nieuwe levensjaar, over twee weken. Niet getreurd, dus.

THE GREEN HAPPINESS

Wie The Green Happiness niet kent, heeft zich de afgelopen jaren zich bezig gehouden met zogenaamde trends in foodland. Het is een hype, een rage, een populariteit, een hit. Of dat was het, dat kan ook, ik leef tenslotte redelijk onder een steen. In elk geval: in januari is er altijd een opleving, want dan maken mensen goede voornemens. En The Green Happiness hoort daar absoluut bij.

Twee jonge, Nederlandse orthomoleculaire diëtisten hebben boeken geschreven over een gezond eetpatroon waar je energieker, fitter, slanker, gezonder, gelukkiger en Algemeen Beter van wordt. In 50 complete dagmenu’s laten ze je kennismaken met de plantaardige keuken en leer je gevarieerd en gezond koken. Wie wil dat nou niet?!

Ik, blijkbaar, want ik volg het “dieet” niet strikt. Niet dat het een dieet is, juist niet, het is een way of life.  De way of life die ik al volgde, zo ontdekte ik, want de kookstijl sluit exact aan bij hoe ik al kookte. Vandaar dat ik ook al zo energiek, fit, slank, gezond en gelukkiger ben zeker 😉 Zonder grapjes: het avondeten past naadloos in onze eetstijl, het ontbijt en de lunch echter zijn veel uitgebreider – en daarmee ook bewerkelijker. Ik volg de suggesties dan ook niet altijd, alleen als ik er tijd voor heb. Eerlijk is eerlijk, het boek houdt niet echt rekening met een zeskoppig gezin wat dat betreft.

Waarom ik dan, ondanks mijn valsspelerij, tóch een groot fan ben? Ik hou van de afwisseling die per dag wordt voorgeschreven, zonder dat ik zelf een half uur voor etenstijd weer moet bedenken wat we ’s avonds gaan eten. Ik weet dat allemaal wel, weekmenu’s maken enzo, maar ik vind het wel makkelijk als iemand anders dat voor mij heeft gedaan. Zelfs de wekelijkse boodschappenlijst is al geschreven in het boek!

KRITIEK

Zoals bij elk onderwerp zijn er altijd mensen die kritiek leveren. Hoe meer mensen er enthousiast over worden, hoe meer tegengeluid er ook te horen is. Zo werkt het nu eenmaal.

Het belangrijkste punt daarbij is dat het voedingspatroon te weinig calorieën bevat waardoor je dit niet levenslang kan blijven volhouden. Het boek geeft menu’s voor 50 dagen, en daarna zou je zeker weer “gewoon” moeten eten om tekorten weg te werken, aldus de criticus. Tja, in mijn ogen is het allemaal een stuk verantwoorder dan wat de gemiddelde mens op een dag eet. Een beetje minder slecht lijkt me dus een goed idee. En bovendien kan je altijd de grootte van je portie nog aanpassen. Je bent de enige niet die dat zou doen!

Een andere kritische noot is dat er te weinig vet zou worden gebruikt. Wees gerust: mijn scheuten olijfolie zijn altijd royaler dan in de recepten staat, avocado’s kan ik nog altijd niet weerstaan en noten zijn een welkome aanvulling als brandstof na een vermoeiende fietstocht. Er zou ook te veel suiker worden gebruikt, maar aangezien ik toch standaard de suiker halveer en/of vervang heb ik hier ook niet zo’n moeite mee. Bovendien heb ik best een dynamisch bestaan, dus snelle brandstof kan ik zo nu en dan best gebruiken *oh oh*. Een laatste faalpunt zou zijn dat er niet expliciet wordt geadviseerd om een B-12 supplement te nemen. Dit slik ik toch al, dus ook hierbij geen probleem.

HYPE OF BLIJVER?

Voor mij is de maaltijdsamenstelling van de The Green Happiness geen stijlbreuk met wat ik daarvoor deed. De verhouding groenten/ iets anders is nog iets verhoogt, de ontbijten zijn wat uitgebreid, maar verder heb ik geen radicale veranderingen moeten doorvoeren. Behalve dan dat ik niet meer 3x per week om 17.45 uur van pure onwetendheid een pak pasta kook met tomatensaus…

Ik hou ervan dat ik gezond en gevarieerd eet zonder dat ik er te veel over na hoef te denken, terwijl ik toch dingen eet die anders ook wel op tafel durven komen. Vooral voor de kinderen is dit vertrouwde een fijne bijkomstigheid.

Uiteraard heb ik mijn boek tweedehands gekocht, dus het is een editie van een paar seizoenen geleden. Inmiddels is er echter een ware serie uitgebracht – en ik wacht met spanning tot over 50 dagen het nieuwst boek tweedehands wordt aangeboden. Want stiekem zou ik nog best wat energieker, fitter, slanker, gezonder, gelukkiger en Algemeen Beter willen worden!

Hoe gevarieerd eet jij? En hoe goed ben je in maaltijdplanning?

Comments

comments

3 comments on “Blue Monday & The Green Happiness

  1. Ik ben een volger van het nieuwe boek 🙂 Voor mij een grote verandering, maar eentje met toch wel weinig moeite. Het gemis aan dierlijke producten is niet groot. Ik zit bijna in de helft en het gaat goed. Enkel de kids lusten niet alles, dus is het soms wel dubbel koken. Hoe pak jij dat aan?

    1. Fijn dat het je zo goed af gaat, ondanks de grote verandering. Het is ook wel echt toegankelijk geschreven.
      Voor mij is het nauwelijks verandering, dus de kinderen zijn het soort eten al gewoon. Desondanks kook ik toch altijd minimaal dubbel, maar vaker 3 verschillende maaltijden… 1 voor mij (en mijn man, als hij eens thuis eet), 1 aangepaste versie daarvan voor de kinderen van 5 en 3 (zij willen liever niet alles door elkaar dus kook ik ingrediënten apart), 1 compleet andere maaltijd voor onze dramatische eter en nog losse groenten voor de baby.
      Gelukkig heb ik een afwasmachine 🙂
      Eet smakelijk en toitoitoi voor de verdere 50 dagen!

      1. Ja, een afwasmachine, dat heb je toch echt wel nodig, die van mij draait nu overuren. Alleen al voor die extra potjes om ontbijt, lunch en snacks mee te krijgen naar het werk :-).

Comments are closed.